Laporan Aktiviti IFIA

Kata pengantar oleh Presiden IFIA

2016 merupakan tahun aktiviti yang sengit untuk Persatuan Persekutuan Pencipta Antarabangsa. IFIA menghadapi pelbagai cabaran dan mengambil tindakan penting untuk mencapai mandat IFIA iaitu menyebarkan budaya penemuan dan inovasi di seluruh dunia. Pada tahun 2016, kami menyaksikan peningkatan pemahaman masyarakat yang luar biasa mengenai pentingnya inovasi dan penemuan untuk kesejahteraan sosial, pertumbuhan ekonomi, penurunan pengangguran, keusahawanan, kesihatan dan lain-lain. Kami dengan senang hati menyambut lebih dari 10 negara anggota baru seperti Macedonia, Maghribi, Australia , Angola, Afrika Selatan, Zimbabwe, Malaysia, Mesir, dan Sri Lanka antara anggota IFIA. Pencipta negara-negara yang disebut itu berpeluang untuk berpartisipasi dalam pameran penemuan antarabangsa dan mempamerkan idea dan teknologi inovatif mereka kepada dunia sambil berkomunikasi dengan badan-badan yang berkaitan untuk perindustrian penemuan mereka. Sementara itu, lawatan yang dilakukan oleh orang ramai dan para pelajar mendorong inovasi dalam kalangan masyarakat dari setiap peringkat kehidupan. Pada tahun 2016, negara-negara anggota IFIA termasuk India, Turki, Republik Czech, Korea Selatan, dan Kanada menganjurkan pameran penemuan antarabangsa tahunan pertama di bawah naungan dan konsultasi IFIA dan acara-acara tersebut sangat dialu-alukan.

IFIA diberi pengecualian cukai oleh Republik dan Canton Geneva kerana kemudahan awam dan keadaan kepentingan awamnya. Selepas itu, IFIA menjadi penerima anugerah Google Grants yang menyokong organisasi bukan untung berdaftar yang berkongsi falsafah perkhidmatan masyarakat Google untuk membantu dunia dalam bidang seperti sains dan teknologi, pendidikan, kesihatan awam global, alam sekitar, advokasi remaja, dan seni.

Kami menentukan tiga objektif utama untuk IFIA pada awal 2016 selari dengan misi IFIA.

  1. Menyumbang kepada pembasmian masalah persekitaran dengan mempromosikan penemuan hijau
  2. Penemuan, inovasi, dan kreativiti yang merangsang di kalangan akar umbi dan anak-anak
  3. Mempromosikan perkhidmatan IFIA melalui mewujudkan interaksi antara wakil IFIA di pelbagai wilayah dan penemu

Untuk tujuan pertama, IFIA menjalin kerjasama dengan Organisasi Harta Intelek Dunia (WIPO) dalam pelaksanaan WIPO GREEN untuk mengesan masalah dan memanfaatkan penemuan hijau untuk menyelesaikan masalah dan mewujudkan hubungan antara pencari dan penyedia teknologi hijau. Sementara itu, penganjuran Pertandingan Hijau Antarabangsa IFIA di samping Pameran Invensi iENA pada akhir Oktober adalah kerana alasan yang sama.

Mengenai objektif kedua, IFIA mengembangkan Invent, Innovate dan mengubah Program Global dunia (2ICW) dengan kerjasama ABIPIR, anggota penuh IFIA dari Brazil untuk menyelesaikan masalah sosial dan persekitaran dengan membantu orang ramai untuk membuka kreativiti mereka dan membasmi masalah seperti pencemaran , kekurangan sumber semula jadi, dan penyakit. 2ICW terdiri daripada sebuah buku bernama "Genome of Innovation", kursus dalam talian yang bertajuk "Bagaimana Menjadi Pencipta yang Berjaya dalam Enam Langkah" dan bengkel yang berkaitan.

Dan mengenai objektif akhir, IFIA berjaya membuka pejabat perwakilan di Timur Tengah, Amerika Latin, China, dan India untuk membantu para pencipta dalam mengemukakan paten, mengembangkan idea, R&D, dan memasarkan penemuan mereka.

Kami juga berusaha untuk mengeratkan hubungan dengan Pemerintah untuk lebih menyokong penemu. Sebagai contoh, korespondensi IFIA dengan Kementerian Sains, Industri, dan Teknologi Turki menimbulkan penganjuran Istanbul International Invention Fair untuk mengadakan penemu antarabangsa dan tokoh yang luar biasa. Selanjutnya, hubungan kita dengan Ketua Menteri Kerajaan Andhra Pradesh India menyumbang kepada penubuhan Pusat Inovasi Antarabangsa IFIA di Bangalore yang membantu para pencipta untuk mengindustrikan penemuan mereka. Pada bulan terakhir 2016, tahunan pertama Pameran Inovasi Tenaga Iraq diadakan berdasarkan kerjasama antara IFIA dan Kementerian minyak Iraq.

Inisiatif lain yang dilakukan oleh IFIA adalah mengembangkan perkongsian dengan organisasi antarabangsa seperti World Intellectual Property Organisation (WIPO) untuk lebih menyokong penemu. Perkongsian IFIA dalam pro bono "Program Bantuan Inventor" (IAP) bertujuan untuk membantu para pencipta yang kekurangan sumber daya untuk memfailkan permohonan paten yang dirancang dengan baik dengan mendapatkan perundingan dari pengacara paten tanpa mengeluarkan wang. Pro bono IAP dilancarkan di negara-negara anggota IFIA seperti Filipina dan Maghribi.

IFIA juga mengadakan bengkel antarabangsa dengan kerjasama WIPO di samping pameran penemuan antarabangsa untuk meningkatkan kesedaran mengenai perlindungan paten antarabangsa dan harta intelek. Kami berharap para penemu di seluruh dunia, dan juga peminatnya, dapat memanfaatkan potensi IFIA untuk pengembangan dan promosi idea mereka dan penerapan teknologi dalam industri yang tentunya akan menyumbang kepada kemajuan sosial dan ekonomi.

Laporan Aktiviti Tahunan IFIA

Laporan Aktiviti Tahunan IFIA 2018 Laporan Aktiviti Tahunan IFIA 2019
Laporan Aktiviti Tahunan IFIA 2016 Laporan Aktiviti Tahunan IFIA 2017
Laporan Aktiviti Tahunan IFIA 2014 Laporan Aktiviti Tahunan IFIA 2015

Lebih banyak
Translate »